Saturday, July 31, 2010

Hukum Memakan Daging Tupai


Assalamualaikum..
Mungkin topik ini pelik bagi sesetengah orang di Malaysia mahupun bagi kaum Melayu. Ini kerana tidak ramai di antara kita yang pernha terfikir untuk memakan daging tupai. Bayangkan binatang yang biasa kita lihat yang berlari - lari sama ada di atas pokok mahupun di wayar elektrik sebenarnya boleh dimakan.
Saya terfikir untuk menulis artikel tentang hukum memakan tupai kerana ketika ber"facebook" tadi, ada ternampak seorang dari rakan saya memakan tupai goreng. Dengan itu terdetik lah hati saya untuk mencari sumber - sumber yang boleh dipercayai tentang hukum memakan tupai ini.

Jika menurut konteks Islam, Tupai adalah harus dimakan. Tupai bukanlah dikategorikan sbg binatang buas ataupun binatang yg suka kepada kekotoran. Tupai adalah sejenis haiwan yg suka memakan tumbuhan/sayuran. Ia tidak beracun dan tidak membahayakan manusia. Manakala, monyet atau kera adalah binatang yg buas, melawan manusia.

Dari Abu Tsa'labah bahawa Nabi s.a.w melarang dari memakan setiap binatang buas yang bertaring (Hadith riwayat Muslim). Perlu diketahui bahawa hadith ini mutawatir sebagaimana ditegaskan Imam Ibnu Abdil Barr dalam At-Tamhid (1/125) dan Ibnu Qoyyim Al-Jauziyah dalam I'lamul Muwaqqi'in (2/118-119) Maksudnya "dziinaab" yakni binatang yang memiliki taring atau kuku tajam untuk melawan manusia seperti serigala, singa, anjing, harimau, beruang, kera dan sejenisnya. Semua itu haram dimakan". (Lihat Syarh Sunnah (11/234) oleh Imam Al-Baghawi).

Manakala menurut Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di ruangan soal jawabnya menyatakan Ada sebahagian besar ulama' memfatwakan dan menghukumkan bahawasanya binatang tupai adalah termasuk ke dalam binatang-binatang yang halal dimakan.

Dengan itu, pada pandangan saya, tidak salah jika seseorang yang beragama Islam itu memakan daging tupai kerana ia bukanlah binatang yang hidup dua alam seperti katak dan tupai juga bukanlah haiwan yang ganas dan berkuku tajam.

Malahan, ada pendapat dari ahli kesihatan ada menyatakan bahawa daging tupai ini lebih berkhasiat daripada daging ayam. Jika dilihat dari faktor pemakanan tupai, ia lebih baik dalam pemilihan makanan iaitu tupai ini hanya memakan tumbuh - tumbuhan dan buah - buahan sahaja manakala ayam pula makan apa sahaja yang ada di sekelilingnya. Dengan tiu, jika dilihat dari segi logiknya, benarlah daging tupai lebih elok dari daging ayam..

Dari unsur kesihatan pula, ada pendapat menyatakan bahawa daging tupai ini boleh menyembuhkan banyak penyakit seperti kencing manis, diabetes dan sebagainya. setiap organ di dalam tupai itu ada khasiatnya. fakta ini tidak menghairankan saya kerana pada pendapat saya, Allah menciptakan setiap makhluk di muka bumi ini pasti ada hikmahnya. terpulang kepada manusia sama ada mahu menggunakannya ke arah kebaikan mahupun sebaliknya.

Segala penerangan yang saya nyatakan di atas ini hanyalah ingin berkongsi ilmu dengan pembaca - pembaca dan saya harap fakta yang tidak sebanyak mana ini dapat membantu. Jika ingin kan lebih kepastian, cari lah guru atau sumber yang benar - benar sahih..Segala kebaikan datangnya dari Allah dan keburukan datang nya dari kelemahan diri saya sendiri..

Wassalam...

6 comments:

  1. Replies
    1. pernah makan ke bro? aku tak pernah ada kesempatan plak makan daging landak,,hehe

      Delete
  2. Aku pernah makan tupai sejak dari kecil lagi dagingnya putih Wangi seperti herba
    dan agak sama rasanya dengan daging pelanduk .
    Cara menangkapnya senang je guna perangkap tikus umpan kelapa letak saja di pohon. Namun, dikatakan tupai yang paling berkhasiat tupai bewarna hitam namun sangat jarang ditemui dan hamper pupus.

    ReplyDelete
  3. siapa bilang tupai tidak punya taring??? gigi tupai adalah paling tajam..tangan awak pun putus digigit ..kalau tidak percaya coba saja..

    ReplyDelete
  4. Tupai tak Ada taring...tupai mempunyai Gigi dua dihadapan yg tajam....seperti Arnab

    ReplyDelete
  5. Okjugak rasanya... Sodap

    ReplyDelete