Thursday, June 7, 2012

DuLu Dan SekaRang

Assalamualaikum,,,


hari ni tergerak pulak hati saya nak cerita pengalaman2 masa kecik2 dulu,,,
sebab masa praktikum hari tu, tengok dak2 sekolah rendah ni main bersama2 tak kira bangsa dan agama. kadang2 terpikir, kenapa bila dah dewasa atau dah besar perkara tu bole berubah semuanya...


haa,nak cerita pengalaman sikit la,,
dulu mase aku kecik2 n kat skola rendah,aku bole jek main dengan semua budak contohnya budak Cina dengan budak India. sebab masa sekolah rendah dulu, takder pon perasaan racist antara kaum ni.. tapi semakin tua dan bila dah masuk sekolah menengah, baru la ada perasaan racist lepas kawan2 aku pon racist  gak...


masa skola rendah dulu, kawan aku ada cina contohnya Esther Lee Mei Jun, kawan india, Teeban Raj..kiteorg main je sama2 dulu,,takdernye pikir nak racist2 ni,,,
tapi tu lah lumrah manusia,,terpengaruh dengan alam sekeliling.. ada sja yg mengapi2kan n stereotaip... 


aku rasa benda ni berlaku bukan kerana didikan di sekolah, tapi mungkin kerana didikan dari rumah tu sendiri atau pengaruh kawan2. sebab guru2 di sekolah takkan ajar benda2 tak elok (aku tau sebab aku pn bakal cikgu).. contoh didikan tak elok dari tv la rasanye kot. sebab tv ni mainkan peranan penting dalam pekembangan seseorang..


tapi takpela,mungkin harmoni Malaysia berlainan dengan definisi harmoni sebenar. selagi masih belum ada perkara buruk berlaku, aku rasa kite kene la kekalkan HARMONI ni.


insyaAllah...

No comments:

Post a Comment